AI in de zorg biedt veel kansen, ook in de palliatieve etrminale zorg

Inzet van AI in de zorg biedt volgens de Rijksoverheid kansen bij het terugdringen van personeelstekorten en administratieve druk in de zorg. “Revolutionair”, noemde minister Agema het. Carethuis is voorloper.

Personeelstekort terugdringen

De zorg kampt met een stijgend tekort aan gekwalificeerd personeel. Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst voldoende zorg en ondersteuning beschikbaar blijft, heeft de Rijksoverheid een plan opgesteld om het personeelstekort terug te dringen.

Platform Afwenden Arbeidsmarkttekort

Onder de noemer Platform Afwenden Arbeidsmarkttekort zet het Rijk in op vijf hoofdlijnen: meer preventie onder de noemer ‘van zorg naar gezondheid’, vergroting van vakmanschap en werkplezier, aanpassingen op de arbeidsmarkt, juiste inzet van medewerkers en terugdringen van administratietijd.

Terugdringen van administratietijd

Dat terugdringen van administratietijd kan volgens het Rijk onder meer door gegevensuitwisseling, eenvoudiger verantwoording, het voorkomen van nieuwe regeldruk en vooral de inzet van AI in de zorg. ‘Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) kunnen professionals in zorg en welzijn sneller een overdracht maken of het medisch dossier bijwerken. En als de informatie actueel is, zijn er minder herhaalonderzoeken nodig’, staat te lezen op de website rijksoverheid.nl.

Revolutionair

“Revolutionair”, zo kwalificeerde minister Agema van VWS de inzet van AI in de zorg in WNL-televisieprogramma Goedemorgen Nederland. Daarbij haalde ze het voorbeeld aan van een huisartsenpraktijk waar dankzij de inzet van kunstmatige intelligentie ruimte is voor driehonderd extra patiënten. “Ook als het gaat om zaken als planning en logistiek heeft AI revolutionaire mogelijkheden”, weet de minister.

Voorloper in AI in de zorg

Carethuis is voorloper in de inzet van AI in de zorg, in het bijzonder in de palliatieve terminale thuiszorg. Onze inzet is het bieden van zorg die écht nodig is, waarbij kwaliteit van die zorg leidend is. Zo maakt AI patronen in taalgebruik van terminale patiënten inzichtelijk. Ook in symptoomherkenning is dit een grote stap vooruit.

Voorspellende analyses

AI levert zeer waardevolle informatie op. Zo kunnen we dankzij kunstmatige intelligentie voorspellende analyses maken. Daarmee kunnen onze zorgverleners heel gericht inspelen op wat komen gaat. Ze lopen voor de feiten uit in plaats van achter de feiten aan.

Zorg die draait om mensen

Ook helpt AI bij verlaging van administratieve druk en aanzienlijke vermindering van fouten in administratie en registratie. Dat scheelt niet alleen ontzettend veel tijd, het creëert ook ruimte en werkplezier. Het voorkomt verstikkende bureaucratie en eindeloze discussies met verzekeraars. Wij zijn ervan overtuigd: AI is een nieuw en revolutionair instrument die ons terugbrengt naar de bron: zorg die draait om mensen.

Meer weten over kunstmatige intelligentie in de zorg?

Carethuis beschrijft de inzet van AI in de zorgpraktijk  in het whitepaper ‘Zorgintelligentie in de palliatief terminale thuiszorg, van experiment naar erkende versterking van de dagelijkse zorg’. Dit whitepaper is voor iedereen op aanvraag kosteloos beschikbaar.

Deel dit bericht ››